سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فرشتگان با خشنودی بالهایشان را برای جویای دانش می گسترانند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :18
بازدید دیروز :1
کل بازدید :4723
تعداد کل یاداشته ها : 41
103/2/29
7:16 ع

بیماری های لثه در کودکی : بیماری های لثه در کودکی می تواند پیشرفت کند و لثه فرد را در دوران بلوغ به خطر بیندازد . تکامل دندان ها و الگوهای متابولیک سیستمیک خاص، ویژه دوران کودکی هستند. لثه های دندان های شیری صورتی کمرنگ، صاف یا به حالت پوست پرتقالی است.

نمای پوست پرتقال در 35 درصد کودکان بین 5 تا 13 سال دیده می شود. ساختمان لثه بین دندانی در دندان های شیری با این بافت در بالغین قابل مقایسه است.

عرض لثه چسبنده با افزایش سن افزایش می یابد. از نظر رادیوگرافی استخوان الویول دندان های شیری هم در فاز جوانه ای و هم در زمان رویش ضخیم تر از استخوان بالغین است و فضاهای مغز استخوان بزرگترند.

هنگام تبدیل دندان های شیری به دایمی به علت رویش دندان های دایمی، تغییراتی در لثه ایجاد می شود. در طول رویش دندان ، مارژین لثه معمولا متورم و گرد شده و قرمز است. ژنژیویت مارژینال مزمن شایع ترین نوع بیماری لثه ای در دوران کودکی است.

رنگ اندازه قوام و بافت سطحی لثه طوری تغییر می کند که معرف اماس مزمن می باشد. ژنژیوت کودکان تغییر لثه و تورم ان نسبت به خونریزی شایع تر است. در کودکان همانند بزرگسالان عامل ژنژیویت پلاک است. بهداشت دهان ضعیف تجمع پلاک دندانی در کودکان بین 8 تا 12ساله سریع تر ازبالغین شکل می گیرد. جرم در نوزادان شایع نیست.

درکودکان مبتلابه سیستمیک فیبروزیس تشکیل جرم بسیار شایع تر است. دندان های شیری لق و در حال افتادن اغلب باعث ژنژیونیتمی شوند. ژنژیویت در اطراف دندان های نابجا هم شایع تر و هم شدیدتر است، زیرا تمایل به تجمع پلاک در اطراف این دندان ها بیشتر می باشد.

تحلیل لثه در اطراف تک دندان و یا گروهی از دندان ها توجه زیادی را به خود معطوف می کند. لثه ممکن است ملتهب و عاری از بیماری باشد. تحلیل لثه علل مختلفی دارد. اما در کودکان موقعیت دندان در قوس فکی مهم ترین علت است. تحلیل لثه ای در دندان هایی که به سمت قدام تمایل دارند، دیده می شود که ممکن است یک فاز انتقالی در رویش دندان باشد و با قرارگیری دندان ها در موقعیت صحیح اصلاح می شود و یا با اصلاح موقعیت دندان ها به وسیله ارتودنسی برطرف شود.

تعدادی از بیماری های کودکی تغییرات اختصاصی را در مخاط دهان از جمله بافت های لثه ای به وجود می اوردند. از بین این بیماری های مسری می توان به سرخک و مخملک اشاره کرد.

عفونت های لثه ای

ژنژیویت اولسره تک روزه :  این حالت شایع ترین نوع عفونت های لثه ای در کودکان است و اغلب به دنبال عفونت های مجرای تنفسی فوقانی اتفاق می افتد.

کاندیدیازیس : یک عفونت قارچی حفره دهان می باشد که به وسیله قارچ کاندیدالبیکانس ایجاد می شود.

ژنژیویت NUG : احتمال ایجاد این نوع ژنژیویت در دوران کودکی پایین است که در کودکانی که در مناطقی زندگی می کنند که سو تغذیه مزمن شیوع دارد و در کودکان مبتلا به سندروم داون میزان وقوع و شدن افزایش می یابد. پلاک عامل بیماری لثه ای است. با اموزش شیوه صحیح مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان می توان ازبیماری لثه در دوران کودکی جلوگیری کرد.

جراحی لثه در کلینیک دندانپزشکی ساغر