سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادرانت، کسی است که خطایت را فراموش کند و از نیکوکاری ات در حقّ خودش یاد کند . [امام حسن عسکری علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :3
کل بازدید :4659
تعداد کل یاداشته ها : 41
103/2/15
11:57 ع

رابطه بدنه ایمپلنت و سطح فانکشنال : نیروهایی که بر ایمپلنت وارد می شوند را می توان از نظر میزان ( اندازه ، شدت ) مدت اثر ، نوع و جهت ارزیابی کرد .

 

بدنه ایمپلنت

 

سطحی که نیروها بر آن وارد می شوند نیز با ویژگیهای فوق مرتبط می باشد و در میزان استرس وارد شده بر ایمپلنت تاثیر دارد . استرس مساوی است با مساحت سطح تقسیم بر نیرو F/A = S بنابراین برای کاهش استرس بر سطح یا باید نیرو کم شود یا سطح افزایش یابد .

در استخوانی که حجم ثابت دارد می بایست سطح ایمپلنت برای تحمل نیروهای فانکشنال تعدیل گردد . سطح فانکشنال سطحی است که نیروهای فشاری را به ناحیه تقابل ایمپلنت استخوان منتقل می کند .

سطح تماس فانکشنال برای کاهش استرس مکانیکی به استخوان سودمند است ، بیشترین میزان استرس بر سطح تقابل ایمپلنت – استخوان ، در استخوان D1 و D3 در فاصله 5 تا 9 میلیمتر کرستال ایمپلنت وارد می شود و بنابراین طراحی بدنه ایمپلنت در ناحیه کرونالی ( 2 میلیمتر )برای توزیع و انتشار استرس های الکوزالی ( نیروهای عمودی جویدنی ) به استخوان اهمیت دارد .

به عنوان مثال یک ایمپلنت دارای ترد ( thread ) V شکل 9 میلیمتری یا یک ایمپلنت با ترس معکوس ، سطح تماس کلی بیشتر نسبت به ایمپلنت با ترد مربعی 13 میلیمتری دارند 0 اما سطح فانکشنال که ناحیه تحمل نیروهای فشاری بیومکانیک در نواحی پر استرس است می تواند به دلیل طراحی و شکل هندسی ترد در ایمپلنت 13 میلیمتری بیشتر باشد . سطح فانکشنال همچنین نقش مهمی را در شناسایی نواحی BIC ( اتصال ایمپلنت – استخوان ) در رابطه با تراکم ( دانسیته ) استخوان و تحت بارگذاری اولیه ایفاء کند )

استخوان نوع D1 که سخت ترین استخوان در 2 فک می باشد ، بیشترین ضریب کششی ( MOE ) و همچنین بیشترین BIC اولیه را دارا می باشد که حدود 80 % است ، استخوانهای نوع D2 ، D3 ، D4 داحیه تماس اولیه با ایمپلنت ، استخوان کمتری دارند به طوریکه استخوان نوع D5 طی ترمیم اولیه و برداشتن پوشش تیتانیومی ایمپلنت حدود 25 % سطح تماس را با ایمپلنت داراست . در نتیجه به شکل هندسی طراحی بدنه ایمپلنت به طول آن و نیز دانسیته استخوان همگی به سطح فانکشنال ارتباط دارند .

ادامه مطلب...

  

خصوصیات طراحی ناحیه اپیکال ایمپلنت : قسمت انتهایی یا اپیکالی یک ایمپلنت اغلب به صورت متقارب ( مخروطی ) است تا امکان جا گرفتن ایمپلنت در استخوان را قبل از آن که بدنه آن با استخوان کرستال درگیر شود فراهم می کند . در نتیجه نیازی نیست که بیمار دهانش را زیاد باز کند . این مسئله در مناطق خلفی دهان بیمار دارای اهمیت بیشتری است . این مورد مرحله اول قرار دادن ایمپلنت در استخوان را تسهیل می کند .

 

ناحیه اپیکال ایمپلنت

 

اغلب ایمپلنت های ریشه ای شکل در مقطع عرضی گرد هستند . این مورد باعث می شود که یک دریل گرد بتواند یک حفره گرد ایجاد کند که کاملا با شکل بدنه ایمپلنت تطابق دارد ، اما شکل گرد در مقطع عرضی ایمپلنت هنگام محکم شدن پیچ های اباتمنت با وارد آمدن نیروهای چرخشی به یک دندان در برابر نیروهای برشی – چرخشی مقاومتی ندارد . در نتیجه می بایست قسمت ضد چرخش به بدنه ایمپلنت و اغلب در ناحیه اپیکال آن متصل شود .

رایج ترین شکل قسمت ضد چرخش به صورت سوراخ یا دالان می باشد . یکی از معایب این حفره اپیکالی زمانی مشخص می شود که ایمپلنت نزدیک کف سینوس قرار داده شود یا صفحه کورتیکال را سوراخ کند . در این شرایط این حفره اپیکالی ممکن است با موکوس پر شود و منبع یک آلودگی میکروبی شود و یا از بافت فیبروزه پر شود در این صورت تماس استخوان با ایمپلنت در ناحیه اپیکال کاهش می یابد . این مشکل در صورت سبدی بودن طراحی بدنه ایمپلنت بیشتر می شود . توجه داشته باشید که ما در طراحی ایمپلنت به دنبال حداکثر تماس ایمپلنت با استخوان هستیم بنابراین نکات مطرح شده بالا در ماندگاری دراز مدت ایمپلنت بسیار مهم می باشد .

ادامه مطلب...

  

موارد عدم تجویز ایمپلنت دندان : یکی از موارد نسبی عدم تجویز ایمپلنت ها در بیماری است که قبلا تحت پرتو درمانی  قرار گرفته است، بیمارانی که در معرض پرتواشعه بوده اند ، برای درمان ایمپلنت باید به مرکز خصوصی که در مورد چنین بیمارانی تجربه کافی دارند ارجاع شوند . پیشنهاد شده در این بیماران جایگذاری ایمپلنت ها یک سال با تاخیر صورت بگیرد ، اما روش سریع تری نیز در مراکز خصوصی انجام شده و با نتایج خوبی همراه بوده است ، موفقیت مورد انتظار در این حالت حدود 10 درصد کمتر از بیمارانی است که پرتوتابی نشده اند .

 

عدم تجویز ایمپلنت

 

از طرف دیگر چنانچه بیماری که قبلا ایمپلنت دریافت کرده و استئواینتگریشن اتفاق افتاده است ، به پرتو درمانی نیاز پیدا کند ، لازم نیست ایمپلنت های او خارج شود .

شواهد تجربی نشان می دهد که ایمپلنت های استئواینتگریت شده ، علی رغم تابش اشعه در استخوان ثابت خواهند ماند ، اما ایمپلنت هایی که درست قبل از پرتو درمانی جایگذاری شدند . درصد شکست بالایی را داشتند .

مصرف سیگار به طور قابل توجهی موفقیت ایمپلنت های داخل دهانی را کاهش می دهد  ، همچنین تداوم سوء مصرف مواد مخدر ممکن است جزء موارد عدم تجویز ایمپلنت باشد .علت این امر این است که مصرف سیگار و دخانیات ظرفیت حمل اکسیژن توسط هموگلوبین را کاهش می دهد و تغذیه بافت  های استخوانی و بافت های نرم اطراف اطراف ایمپلنت به خوبی صورت نمیگیرد و ایمپلنت توسط اتصال بافت نرم به استخوان متصل بوده و خطر شکست آن افزایش می یابد.

ادامه مطلب...

  

موارد تجویز ایمپلنت دندان : ویژگی های بیمار مانند سن و سابقه جایگاه های گیرنده ایمپلنت یا سابقه تابش اشعه روی نتایج ایمپلنت موثر خواهد بود . به علاوه اعتقاد بر این است که سابقه مصرف سیگار می تواند بر روی روند پاسخ بافت استخوان در پدیده استئواینتگریشن (اتصال استخوان به ایمپلنت) تاثیر منفی داشته باشد.

 

موارد تجویز ایمپلنت

 

سایر فاکتورهای مربوط به بیمار مثل آلرژی با تیتانیوم در حال حاضر بسیار مورد بحث است .در بعضی موارد ممکن است در  بدن بیمار راشها یا برجستگیهای ریز پوستی مشاهده شود.

وجود راش پوستی لزوما نشانه تشخیص آلرژی نیست بلکه ممکن است دلایل دیگری داشته باشد ، بسیاری از متخصصین پوست ، در حال حاضر تیتانیوم را به عنوان یک ماده آلرژیک نمیدانند . بعضی گزارشات در مقالات مبنی بر پاسخ های آلرژی به آلیاژهای تیتانیومی ممکن است به علت واکنش به آلومینیم یا وانادیوم باشد و نه تیتانیوم .

پیری به خودی خود باعث پاسخ ضعیف تر نسبت به ایمپلنت نمیشود . با این حال سنین خیلی پایین از موارد نسبی عدم تجویز ایمپلنت ها است زیرا ایمپلنت مانند یک دندان شیری که سطح اکلوزال پایین تری نسبت به بقیه دندانها دارد . در جای خود باقی مانده ولی فک بیمار به رشد خود ادامه میدهد که در سالهای بعدی به علت اینکه استخوان روی ایمپلنت که در داخل استخوان وجود دارد را می پوشاند اغلب باعث مشکلات پروتزی می شود پیشنهاد کلی این است که قراردادن ایمپلنت در افراد جوان ، تا تکمیل رشد جسمانی به تاخیر بیفتد .

ادامه مطلب...

  

کلینیک ایمپلنت  : ایمپلنت دندان یا کاشت دندان یکی از جدیدترین علومی دندانپزشکی است که در چند سال اخیر وارد درمان های تخصصی دندان پزشکی شده است و پیشرفت زیادی در این علم شده. زمانی که دندان کشیده می شود یا بر اثر حادثه ای می افد بر اثر تغییرات فیزیولوژی که برای استخوان های باقیمانده در فکین باقی مانده، شروع به تحلیل رفتن می کند. هنگامی که استخوان تحت فشار نباشد، یعنی اینکه در زمانی که شما غدایی را می جوید قدرت جوندگی نداشته باشد، استخوان سازها کمتر فعالیت می کنند و سلول هایی که باعث تحلیل استخوان می شود دو برابر فعالیت می کنند.

 

کلینیک ایمپلنت

 

استخوان هم از نظر قطر و هم از نظر ارتفاع کم می شود. برای همین تمامی پزشکان در کلینیک ایمپلنت، ایمپلنت دندان یا کاشت دندان را به شما پیشنهاد می دهند که این عملکرد ادامه پیدا نکند و استخوان تحلیل نرود. یکی از بزرگترین کاربرد های ایمپلنت جلوگیری در تحلیل استخوان است.

یک کلینیک ایمپلنت خوب برای مراجعین محترم در جلسات مشاوره اول از فواید درمانی ایمپلنت دندان یا کاشت دندان صحبت می کنند بعد در مورد درمان زیبایی. از فواید بعدی ایمپلنت اهمیت آن به عنوان یک ریشه دندان است، که با توجه به قطر استخوان و فضای خالی استخوان می توان در سایز های مختلف و قطر هاای مختلف ایمپلنت را انتخاب کرد.

با توجه به پیشرفت هایی که در کلینیک های ایمپلنت صورت گرفته می توان ایمپلنت را به چند دسته تقسیم کرد. ایمپلنت ها بر اساس شیوه های مختلفی مهندسی می شوند که می توانند دریک یا دو مرحله کاشته شوند.

ادامه مطلب...

  
   1   2   3   4   5   >>   >