در تنگنا و سختی، دوستیِ درست، آشکارمی شود . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :20
بازدید دیروز :1
کل بازدید :4725
تعداد کل یاداشته ها : 41
103/2/29
8:17 ع

علل بروز بیماری لثه : برای ذکر علت های ابتلا به بیماری لثه و بیماری های پریودنتال می توان عوامل زیادی را نام برد و هرکدام از آن ها به نحوی باعث بروز بیماری لثه می شوند.

درمان بیماری لثه

هرکدام از این عوامل بیماری لثه را تشریح می کنیم:

تغذیه نامناسب

یکی از دلایل بیماری لثه وجود قند زیاد در تغذیه افراد است. قند همانطور که باعث پوسیدگی دندان می شود، موجب بیماری لثه نیز می گردد. به این شکل که در اثر فعالیت میکروب های تشکیل شده سمی تولید می شود که باعث خراب شدن لثه و در نتیجه بیماری پریودنتال می شود.

پلاک میکروبی

دلیل اصلی پوسیدگی دندان پلاک دندان و میکروب ها و مواد سمی است که در آن وجود دارد، بیماری لثه نیز مشابه همین است و اکثرا میکروب ها و مواد سمی پلاک ها باعث بروز آن می شوند.

عوامل سیستماتیک

برخی از عوامل سیستماتیک هستند که به بیماری های دیگر بدن مربوط می شوند و باعث ایجاد بیماری لثه می شوند. حال به ذکر این بیماری ها می پردازیم:

بیماری خونی : بیماری های خونی تاثیر بدی روی لثه ها می گذارند. بیماری هایی همچون کم خونی و سرطان خون از جمله این موارد هستند. افرادی که دچار بیماری کم خونی هستند، لثه هایشان کبود می شود و حتی ممکن است در خواب  و یا حین مسواک زدن لثه هایشان خونریزی کند. افرادی که سرطان خون دارند، نیز نشانه هایی از بیماری لثه دارند که حتی در برخی موارد که بیمار از مریضی خود اطلاع ندارد، دندانپزشک با کشف این نشانه ها وی را از بیماری سرطان آگاه می سازد.

بیماران سرطانی باید درمانشان با مشورت پزشک مربوط به بیماری شان باشد، زیرا آنان به شدت مستعد خونریزی و عفونت هستند و باید مراقبت و توجه خاصی برای انان صرف شود. بیماران خونی ممکن است با بوی بد دهان مواجه باشند و لثه هایشان مرتب خونریزی کند.

بیماری دیابت :  دیابت بیماری قند خون است و برای دندان مشکلات زیادی ایجاد می کند، ازین جهت یک مسیله مهم در امر دندانپزشکی است و باید حین جراحی لثه برای آنان مراقبت های خاصی را اعمال نمود.  افراد دیابتی دچار خشکی دهان می شوند که این مسیله منجر به پوسیدگی دندان و همچنین بیماری های لثه می شود. افراد دیابتی استعداد زیادی در مبتلا شدن به عفونت های دهان و دندان هستند که خود باعث بیماری لثه می شود. زخم های افراد دیابتی خیلی دیر ترمیم می شود و این خود مشکلی است که باعث افزایش بیماری لثه می شود.

جراحی لثه ، کلینیک دندانپزشکی ساغر