سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا کس که بامدادى را دید و به شامگاهش نرسید ، و بسا کس که در آغاز شب بر او رشک بردند و در پایان آن نوحه کنانش گریستند و دریغ خوردند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :17
بازدید دیروز :1
کل بازدید :4722
تعداد کل یاداشته ها : 41
103/2/29
7:16 ع

مراحل درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان

1-    اولین مرحله از مراحل درمان ریشه معاینه و بررسی دندان به کمک عکس رادیولوژی می باشد. قبل از شروع درمان برای کنترل درد ایجاد شده توسط عفونت دندان، دندان را بی حس می کنند. پس از آن برای بیرون ریختن بزاق بیمار و همچنین تمیز نگه داشتن دهان فرد از یک صفحه پلاستیکی شکل استفاده می کنند.

حال دندانپزشک شروع به از بین بردن پوسیدگی های دندان می کند و قسمت عاج دندان را برمی دارد تا بتواند به قسمت ساقه پالپ دسترسی پیدا کند. در درمان ریشه در واقع هدف برداشتن عصبی از دندان است که دچار عفونت شده است که برای این کار از یک وسیله کوچک استفاده می کنند.

2-    مرحله بعدی از مراحل درمان ریشه و یا عصب کشی پس از اینکه پالپ اسیب دیده کاملا خارج شد، پزشک اقدام به خالی کردن و تمیز کردن ساقه پالپ وکانال های ریشه می کند. جهت دسترسی بیشتر برای پرکردن دندان ممکن است در این مرحله کانال های ریشه عوض شوند، به طور مثال بزرگتر شوند.

حال باید حتما کانال های ریشه عاری از عفونت شود و کاملا خشک گردند.برای از بین بردن عفونت می توان داروهای مخصوصی را در کانال ریشه وساقه پالپ قرار داد.در صورتی که در لایه های داخلی دندان بیمار عفونت باقی مانده باشد یا مانند عفونت ریشه پخش شده باشد، می توان از آنتی بیوتیک برای از بین بردن ان استفاده کرد. در صورتی که درمان ریشه چندین جلسه به طول بیانجامد می بایست روی عاج دندان را جهت حفاظت دندان از مواد خوراکی و بزاق دهان، را موقتا پر نمود و همچنین در این مدت از خوردن مواد غذایی سفت و یا گاز گرفتن با آن دندان اجتناب ورزید.

3-    ئر این مرحله از درمان ریشه به پرکردن ساقه خالی پالپ و کانال های ریشه پرداخته می شود. در صورتی که پرکردگی موقت از قبل داشته باشیم آن را برمیداریم و دندان را بی حس می کنیم. حال با استفاده از مواد خاص شروع به پرکردن دندان می کنیم تا دیگر راهی برای نفوذ مواد خارجی به آن نداشته باشیم.

4-    در مرخله اخر از درمان ریشه عملیات ترمیم دندان صورت می گیرد. جهت مراقبت از دندان در مقابل اسیب های احتمالی بعدی و کمک به عملکرد طبیعی دندان باید با استفاده از روکش دندان از جنس طلا، پرسلاین و … استفاده نمود. زیرا به دلیل اینکه دندان به صورت گسترده ای پر شده است و ضعیف گردیده است، باید دندان را روکش کرد. همچنین این عمل به حفظ ظاهر دندان نیز کمک می کند.

رنگ روکش باید با دندان مطابقت داشته باسشد که برای این عمل از سایه زنی استفاده می شود. بعد از انجام درمان ریشه می بایست دندان با روکش همانند قبل از درمان ریشه فعالیت طبیعی خود را ادامه دهد و از ظاهری زیبا برخوردار باشد. چند روز اول پس از درمان ریشه که دندان حساس است و درد دارد می توان از مسکن استفاده کرد. دندانی که عصب کشی دندان شده است، در صورت رعایت بهداشت و مراقبت و رسیدگی می تواند عمری طولانی و پایدار داشته باشد.

کلنیک دندانپزشکی , کلینیک ساغر